torsdag 14 oktober 2010

Del 3: Fortsättningen

Ikväll trodde jag nog att vi skulle ha hunnit halvvägs ut på golvet, Lövis och jag. Så är inte fallet. Vi har fått två små stumpar på plats, sen gav vi upp.

Igår lämnade vi en bräda olagd, eftersom det var sent och den bara skulle kortas några millimeter för att passa. Jag började i den änden idag, och sågade av brädan och klickade den på plats, men det var lögn så in i helvete att banka fast den i sidled mot brädan innan. Jag trodde nåt hade fastnat emellan, men det hade det inte. Jag gav upp flera gånger, innan Maria tyckte att vi skulle ta lös den och ta en annan bräda. Jag började förklara varför det inte går att göra så, när jag kom på att det kanske visst går. Vi lyfte loss hela rad 2 och försökte rucka på brädstumpen, men det gick inte. Då testade vi istället att banka fast den som den låg, utan att sitta fast längs långsidan, och då gick det! Sen var det bara att vika hela längden på plats och banka ner den, och vi high five:ade och var himla nöjda.

Efter det sågade vi till första brädan som ligger i dörröppningen till Peters rum, och fick den på plats med inte alltför stora svårigheter. Vi hade flow. Sen var det dags att klicka på en fullängdare, och då gick vi bet igen. Vika in, inga problem (älskling, förstår du hur roligt det är att lägga golv när man för varje bräda får säga att man viker in den?!), men att banka den på plats i sidled är omöjligare än något jag nånsin gjort. Trots att vi bankat så flisorna ryker från mellanlägget händer absolut ingenting. Inte en halv millimeters skillnad. Vid nio gav vi upp, och jag undrar om det kan vara den aningen fuktigare väderleken som strular till det. Jag sätter mitt hopp till torrare väder och Lars' råstyrka på söndag.

Det vi trots allt hann göra idag var att såga av dörrfodret på högersidan av Peters dörr (tack Lövis!), och jag fick loss fodret runt sovrumsdörren utan att ha sönder något. Jag är rätt besviken på att det tjorvade så, och hoppas att söndagen för mer tur med sig. Tänk om jag inte hinner klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar